Waarom een “elevator pitch”?

“Wat doe jij voor je vak?

Als je aan een therapeut vraagt “wat doe je“? Dan is er veel kans dat hij of zei antwoord; “ik ben Fysiotherapeut” of “Ik doe Shiatsu”! En daarmee is het gesprek klaar. De persoon waarmee je praat gaat dan vaak niet vragen;” wat is dat precies“? En dus is het gesprek klaar.

Net als de ambtenaar, denken therapeuten dat veel mensen we deze container-begrippen direct snappen. Niets minder is echter waar. Om een gesprek op gang te brengen, is het leuker om te beginnen met iets als; “Ik help mensen die hun gezondheid verloren hebben om die gezondheid weer terug te vinden” enzovoort. Op die manier heeft je gesprekspartner weer een reden om een vraag te stellen.

Met een elevator pitch breng je aan anderen over wat je doet en waarom je dat doet.
Om mensen nieuwsgierig te maken, voor je te interesseren voor product of dienst of om jezelf daadkrachtig te presenteren.

Wat is een elevator pitch? 
Wikipedia:
A short summary used to quickly and simply define a product, service, or organization and its value proposition.The name “elevator pitch” reflects the idea that it should be possible to deliver the summary in the time span of an elevator ride, or approximately thirty seconds to two minutes.

Dit zijn de belangrijkste kenmerken van een elevator pitch:

  • een korte beschrijving van je bedrijf, product of dienst
  • begrijpbaar voor zowel een 12- als 65-jarige
  • geeft antwoord op wat je praktisch doet en voor wie je dat doet
  • geeft inzicht in hoe je waarde, voordeel en kwaliteit levert aan je cliënten

Waarvoor heb je een elevator pitch?
Een elevator pitch heb je niet alleen maar voor ‘verkoopgesprekken’. Denk bijvoorbeeld ook aan:

  • Kennismakingen
  • Netwerkbijeenkomsten
  • Sollicitatiegesprekken
  • Website (homepage)
  • Profielen op sociale netwerken
  • Offertes
  • Investeringsrondes
  • Telefoongesprekken

 
Hoe maak ik mijn elevator pitch?
Om te komen tot jouw eigen elevator pitch is het goed een antwoord te vormen op onderstaande 5 kernpunten van de elevator pitch:

1. Wie wil je helpen met je  product of dienst? voor wie is jouw dienst of product bedoeld?
2. Beschrijf het probleem waar je een oplossing voor bied, waar jouw cliënt  een oplossing voor zoekt
3. De oplossing die je daarvoor hebt  is dus jouw dienst of jouw product
4. De opbrengst van je oplossing, dus wat is  de meerwaarde van jouw product voor jouw cliënt, wat krijg hij of zij ervoor?
5. Waarom doen we wat we doen? Wat is je reden waarom je doet wat je doet
 
Tips bij het maken van je eigen elevator pitch

    1. Vorm een antwoord op de voorgaande 5 kernpunten en schrijf deze op.
    2. Probeer een samenhangend verhaal te maken.
    3. Bedenk voor wie je schrijft en met welk doel. 
    4. Denk na over of en hoe je je verhaal kunt aanpassen aan de situatie van de ontvanger. 
    5. Speel in op actualiteiten, behoeften of ervaringen dat maakt je verhaal krachtiger
    6. Spreek je over wat je zelf wilt Verkopen of wat de ander koopt of krijgt?
    7. Vermeld waar je trots op bent en waar je regelmatig complimenten voor krijgt en verwerk dit in je verhaal!
    8. Graag zien mensen in de elevatorpitch terug waarin je echt het verschil maakt, waarin echt je onderscheidend vermogen ligt.
    9. kom snel tot de kern en maak geen lang betoog heeft met veel ruis.
    10. Top Tip: Eerst vrijuit je pitch schrijven, gewoon lekker uit de pen laten vloeien en dan steeds meer strepen en echt de essentie eruit filteren. In 3 zinnen moet de elevator pitch gevat zijn.
    11. En dan veel oefenen om het vlot te gebruiken!

Vraag? Wat is jouw elevator pitch?

Deel hieronder in de reacties jouw elevator pitch, dan help ons een beeld te vormen van jouw missie in de wereld en hoe je dat doet!

www.businessacademievoortherapeuten.nl

juni 2014 Henk van Dijk

3 antwoorden op “Waarom een “elevator pitch”?”

  1. Ha Henk,

    Dank voor deze waardevolle tips. Ik vind het als therapeut inderdaad lastig om te zeggen wat ik doe. Hierbij mijn elevator pitch versie1: Ik help vrouwen in de leeftijd van 32-55 jaar (achteraf blijken dat meestal hoog gevoelige vrouwen) die worstelen met het verdelen van hun energie tussen partner, kinderen, werk en sociale verplichtingen om middels het vijf stappenplan ‘stop met aardig zijn’ tot rust te komen in hun hoofd, om weer in balans te komen en zich vrij en 100% zichzelf te voelen, waardoor ze zich kunnen gaan richten op wat ze nu nog echt willen bereiken in hun leven.

    1. Hallo Mark, goed gedaan hoor, best wel duidelijk. Misschien geen (tussenhaakjes) en minder comma’s? Het mogen meerdere zinnen zijn hoor. Succes

  2. Hallo Henk,
    Al vaker heb ik geprobeerd om kort, maar krachtig op een goeie manier aan (potentiële) cliënten duidelijk te maken waar ik me mee bezig houd en wat het is wat ik doe.
    Mijn versie; Ik help mensen met chronische en acute pijnklachten met behulp van APS therapie. Dit is een vorm van microstroom die met elektroden op het lichaam wordt overgebracht. Het resultaat is minder pijn, meer energie en sneller herstel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *