Praktijk met Passie starten?

Je gaat je passie volgen en een praktijk openen!

Je passie volgen is doen wat bij jou past en doen waar jij blij van wordt.

BusinessAcademy

Je hebt eerst een opleiding gevolgd en nu spring je in het diepe; je gaat een eigen praktijk openen.

Maar nu? Hoe kom je aan je eerste klanten, hoe zorg je dat je werkervaring krijgt en dat je bedrijf gaat ‘lopen’?

‘Als het begin er maar is…………..’ is het gezegde.

Stage lopen bij jezelf
De oplossing is makkelijk; geef jezelf een ‘stageperiode’, met proefklanten.
Deze proefklanten kunnen je helpen.

Jouw proefklanten kunnen vrienden, familie en kennissen zijn.
Maar denk ook eens aan mensen die het zich normaliter niet kunnen veroorloven.

Vertel vooraf aan de mensen dat je dit kosteloos doet met als tegenprestatie hun feedback.
Sta open voor allerlei suggesties die ze geven.

Vragen
Formuleer dus van tevoren een aantal vragen zoals:
“Welke concrete aanbieding zou jij als klant willen ontvangen”?
“Wat vind je van mijn inrichting”?
“Wat kan ik nog verbeteren”?
“Wat vond je van de behandeling”?
“Is de prijs aantrekkelijk voor je”?
“Heb je iets gemist in mijn verhaal”?
“Wat is je indruk van mijn brochure, mijn website”?

Geef deze proefklanten een of meer gratis behandelingen, want ze betalen je immers veel terug door antwoorden te geven op jouw vragen.

Mocht je het lastig vinden om feedback te vragen, weet dat je hiermee ook hulp kunt bieden. Deze mensen krijgen de mogelijkheid om gratis van jouw expertise te profiteren. Je biedt ze deze kans aan en het kan ook zijn dat ze anders niet op je pad waren gekomen. Dit is vermenigvuldigen door te delen!

Behandel je proefklanten precies zoals je ook je betalende klanten wilt gaan benaderen.

Zo creëer je een win-win situatie voor iedereen.

Wanneer de eerste betalende klanten bij je in de praktijk komen, zul je stukken zelfverzekerder zijn. Je hebt al waardevolle ervaring opgedaan.

Misschien willen ze ook een referentie plaatsen op je website, je Facebook pagina, je Linkedin en/of je Twitter account.

De referenties zullen er voor zorgen dat mensen vertrouwen hebben in je expertise.

Ik wens je een fijne start en een goed gevulde praktijk.

Download ook mijn gratis eboek over waarom klanten graag van je kopen

Staat het zweet in je handen als je moet presenteren?

Staat het zweet in je handen als je moet presenteren? 

Vind je het moeilijk je boodschap krachtig over te brengen?

Lukt het je niet je toehoorders te motiveren om de acties te ondernemen die jij graag wilt?
Of doe je het best goed, maar ben je toch jaloers op anderen die er vanaf spatten?

Dan ben je precies op je plek in onze “Presenteren vanuit je Hart” training van de Business Academie voor Therapeuten.

In deze eendaagse training ontdek je hoe JIJ mensen overal mee naartoe kunt nemen. Zonder nog twijfels te hebben. Je weet straks precies wat je staat te doen op het podium en waarom.

presenteren met je hart

Je leert presenteren op jouw eigen, unieke manier. Je gaat beter en helder communiceren en je transformeert van iemand die een presentatie geeft naar een geïnspireerd spreker. 

Misschien zijn je handen de eerste keren soms nog wat klam, maar als je onze lessen toepast, is dat niet belangrijk meer.

In de training „Presenteren vanuit je Hart” ontdekt je hoe je:
-> Goed, helder en krachtig jouw boodschap communiceert
-> een goede logische opbouw hebt
-> Jouw praktijk succesvol presenteert
-> Zorgt dat je publiek in actie komt door jouw presentatie
-> Controle houdt over de energie in de zaal
-> Jouw unieke stijl van presenteren inzet
-> Een effectieve opzet maakt voor je presentatie
-> nog veel meer

 

Presenteren vanuit het Hart” doet echt wonderen voor je persoonlijke ontwikkeling en je praktijk. Hierna kunnen jouw toehoorders niet meer om jou heen.

Zet een belangrijke stap in jouw leven.

De trainingen in Augustus zaten al snel vol. Voor de trainingen in september zijn nog plaatsen verkrijgbaar. We trainen in kleine groepen van maximaal 10 deelnemers. Wees er dus snel bij.

Profiteer van de tijdelijke zomerkorting van €475,- voor €125,-

[button_5 bg=”orange” text_color=”dark” text=”reserve-your-spot.png” align=”center” href=”http://www.businessacademievoortherapeuten.nl/trainingen/presenteren/” new_window=”Y”/]

De nieuwe consumentenwet 2014 van kracht.

De nieuwe consumentenwet is in juni 2014  van kracht.handshake

De regels geven consumenten extra rechten als zij iets kopen in een winkel, in een praktijk, op straat, aan de deur, via de telefoon en op internet.

De nieuwe Europese Consumentenrichtlijn wordt al een aantal maanden aangekondigd. Consumenten hebben onder andere een langere bedenktijd voor hun orders en dienen volgens de regels geïnformeerd te worden over het aangaan van een koopverbintenis.

Overzicht
Deel aspecten binnen de nieuwe wetgeving zijn

  • nieuwe bezorgregels – meer specifiek over de overgang van het verliesrisico op de consument,
  • het herroepingsrecht bij de levering van diensten,
  • de nieuwe uitzonderingen op het herroepingsrecht,
  • de waardevermindering bij retouren en de veranderingen aan de bestelknop.

ACM
De Autoriteit Consument & Markt, kortweg ACM, zal gaan controleren op het naleven van de nieuwe richtlijnen. Al sinds begin dit jaar tikt de ACM shops die consumenten onvoldoende informeren sneller en strenger op de vingers. Door de nieuwe wet zullen in de toekomst waarschijnlijk nog meer consumenten zich op hun rechten beroepen.

Hier de nieuwe wet

 

Marketing opzet

Marketing strategieën

Heb je een marketing strategie uitgedacht voor je praktijk?
Heb je een idee waar je moet beginnen?
Heb je een clou wat ervoor nodig is?

Nee?
Dan is hier een leidraad voor je die je kan helpen.
Het zijn een aantal elementen die je kunnen helpen om je gedachten op een rijtje te zetten.

aandacht

Maak deze oefening en verkrijg inzicht in de kernelementen van je persoonlijke marketing.
Probeer helder te krijgen wie je bent en wat je wilt. Maar vergeet daarbij het perspectief van je cliënt niet.
Het is immers geweldig als de wens van de cliënt en jouw kracht en kunde op elkaar aansluiten.

Mijn Marketing:___________________________________

 

Mijn krachten zijn:
.
.
.
Mijn zwakten zijn:
.
.
.
Mijn kansen in de markt zijn:
.
.
.
Mijn bedreigingen in de markt zijn:
.
.

.

Je plaats in de markt:

Beschrijf welke klanten je zoekt, hoe je klanten er idealiter uit zien!
.
.
.
Beschrijf de behoeften van je klanten:
.
.
.
Beschrijf waarom klanten voor jou moeten kiezen:
.
.
.

Wat is je boodschap aan de markt?

Wat krijgen cliënten van je?
.
.
.
Wat winnen cliënten als ze jou bezoeken?
.
.
.
Welke zin spreek je uit als mensen aan je vragen wat je doet?
.
.
.
Met welke gevoel moeten cliënten naar toe huis gaan?
.
.
.

 


 

Dit zijn slechts de eerste beginselen van een marketingplan.  Er zijn natuurlijk nog veel meer zaken nodig, maar dit is een begin.
Het is belangrijk dat je weet wie je bent en wat je doet.

Als je deze vragen beantwoord ben je weer enkele stappen dichterbij. Het maakt helder en duidelijk wie je bent en wat je wilt.

Print deze Blog uit en vul hem op een rustig moment in. Het zal je verbazen wat je over jezelf te weten komt!

 

Volgende keer zal ik een aantal vragen op een rijtje zetten vanuit het perspectief van je cliënt.

Binnenkort ook aanvullende onderwerpen zoals:
is adverteren nodig?
Hoe doe je dat: netwerken?
Hoe focus ik op een promotie actie die ik heb?
Wat doe ik met klagende klanten?

Ik vindt het leuk om je reactie te horen:
Vul daarom hieronder de velden in:

 

Hoe bereid je een presentatie voor?!

Hoe bereid je een presentatie voor?!

Bereid je tekst voor, als je weet wat er staat, dan voel je je veel vrijer af te wijken als dat beter voelt.

presentatie voorbereiden

Bereid je papieren voor, voorkom dat je staat te prutsen met papier tijdens jouw speech en.

Gebruik een groot lettertype, bijvoorbeeld 20 pt of groter. Dan kun je de tekst voor je laten liggen en het toch lezen. Bedenk dat het spreekgestoelte al gauw 1m20 van je af staat (als je daadkrachtig rechtop blijft staan).

Zorg voor prettige regelafstand en alinea-afstand.
Maak elke zin een aparte alinea en zorg voor voldoende ruimte tussen de alinea’s. Zo is duidelijk welke tekst 1 zin vormt en weet je welke ritme je moet aanhouden en waar pauzes komen te liggen.

Gebruik een goed leesbaar lettertype, zoals een Verdana of Times New Roman.

Neem een mooie map waarin je de pagina’s kunt omslaan. Het oogt niet alleen netter, maar het voorkomt ook dat je met papieren loopt te goochelen of ze om hoeft te slaan om het nietje in de bovenhoek.

Hou je handen vrij met een map, kunt zo je handen gebruiken, zodat je standvastiger lijkt.

Neem een ringband, stop hier je papieren in, dat is veel beter als het gebruik van showtassen. Bij showtassen kun je last krijgen van reflectie van podiumlichten op het plastic en ze maken meer en vreemd geluid bij het omslaan van de pagina’s.

Print dubbelzijdig, zodat je de helft minder hoeft om te slaan. En sla de bladzijden rustig om terwijl je pauzeert en oogcontact maakt met de zaal. Elke ‘verkeerde handeling’ verstoort je speech.

Wees niet bang voor pauzes. Lees rustig je zinnen en speek ze rustig uit. Het publiek heeft meer tijd om de tekst op zich in te laten werken en jij kunt je blik vast kort over de volgende zinsnede laten gaan.
Werk met steekwoorden. Een presentatie uit het hart hoeft niet vanaf papier. Maar het kan voorkomen dat het beter is, handiger is. Als je dan de hoofdwoorden op papier hebt, kun je in ieder geval niets vergeten.


Wil je nog meer tips? Meld je aan voor onze cursus!

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar op onze cursus van zaterdag 19 juli 2014: “ Presenteren vanuit je Hart”.

Nu tijdelijk van € 475,- voor € 125,-

www.businessacademievoortherapeuten.nl/trainingen/presenteren/

aanmelden

15 redenen om een eigen zaak te starten!

Als je een ondernemend type bent, dan ken je de verschijnselen. Het is tijd; Je moet beginnen.

Zit je nu de hele tijd achter een bureau? Ben je de hele tijd aan het dagdromen? Dan is dit artikeltje voor jou!!
Je hebt gehoord dat het opstarten van een bedrijfje een hele onderneming is!! Ha Ha wat een woordgrap!!AAmoe316,0

Maar de drang heb je al een hele tijd. Je wilt vrij breken uit de dagelijkse sleur. Je bent al een hele tijd met je gedachten ergens ander.

Wat zijn de signalen?

  1. Het licht ging aan.
    De meesten onder ons hadden gewoon een idee of een wens. Het gewone moest nu maar eens uit zijn. Het kan anders. En jij weet hoe!! Je bent zeker van je zaak.
  2. Je kunt het niet van je af zetten.
    De hele dag en ook nog nachts lig je te denken aan je ideeën.
  3. Je bent er gepassioneerd over!
    Je zou er het liefste met iedereen de hele dag over praten. Het van de daken schreeuwen. Iedereen moet het weten wat een verschil jouw idee kan maken!
  4. Je bent een onafhankelijk type!
    Altijd heb je je eigen boontjes kunnen doppen. Je kunt op eigen benen staan. Je kunt je zaken goed voor elkaar krijgen en neemt initiatief.
  5. Je bent altijd al onafhankelijk!
    Dit wil niet zeggen dat je geen rekening zal houden met andere mensen. Nee, Het betekend dat je iemand bent die naar oplossingen zoekt, ongeacht wat anderen zeggen.
  6. Je bent georganiseerd!
    Wanneer je een zaak runt, vraagt dat veel organisatie talent. Soms ook om te organiseren hoe dit nu weer op te lossen. Je moet veel zaken regelen en weten als ondernemer.
  7. Je wilt mensen graag helpen!
    Je hebt het sterke verlangen aan de wereld te willen bijdragen. Met je dienst of je product wil je veranderen. Je wilt het beter doen. Je wilt noden van anderen verlichten.
  8. Jij kunt het zeker beter!
    Je zit vol vertrouwen en geloof dat je het anders kan doen! Je kunt verbeteringen aanbrengen in mensen hun leven. Je hebt een betere dienst of product. Je gaat het anders nieuwer regelen!banner_news
  9. Je voelt je gevangen in je werk!
    Iedere morgen weer opstaan met diezelfde tegenzin. Weer een lange dag in de sleur. Die promotie, die hoeft niet zo van jou!
  10. Je hebt een Visie!
    Laten we eens aannemen dat je iets wilt. Maar iedereen zegt dat het niet gaat of dat je het niet kunt. Of nog erger, dat je het niet kan! Dit kan genoeg voor je zijn om alle Nee zeggers ongelijk te laten krijgen!
  11. Je wilt naam maken voor jezelf!
    Veel ondernemers zijn begonnen, omdat ze iets tot stand wilden brengen. Omdat ze ergens om herinnerd wilden worden. Je naam op een product zien staan. Wow.
  12. Je wilde altijd al je eigen baas zijn!
    Het kan zijn dat je een controle freak bent. Of dat je niet tegen commentaar of kritiek kan. Terecht of onterecht, het is een goede reden voor veel mensen om voor zichzelf te beginnen.
  13. Je hebt altijd al uitzendwerk gedaan!
    Er zijn veel mensen die na uitzendwerk gedaan te hebben, voor zich zelf gaan beginnen. Nu kunnen je zelf kiezen van wie je de opdrachten aanneemt!
  14. Er is weinig werk in wat je nu doet!
    Je neemt zelf initiatief. Je wacht niet af. Je gaat zelf op nieuwe zaken af. Je hebt vaardigheden die het mogelijk maken voor je om het zelf te doen. Of je gaat die vaardigheden verkrijgen.
  15. Je bent gek op risico nemen!
    Er zijn mensen die dingen gewoon doen. Ongeacht wat de gevolgen zijn. Maar ze komen er altijd met nieuwe waardevolle ervaringen uit. Ze hebben iets geleerd. Behoor jij daarbij, dan is ondernemen iets voor jouw!

 

Geef je mening!
Wat zouden voor jou redenen zijn een een eigen zaak te beginnen?

 

 

Blog Tip

Blog Tip: “Onderwerpen”

Ik hoor mensen vaak zeggen;” ik heb moeite met blog onderwerpen te verzinnen”.

Hier een suggestie: maak een lijst met steekwoorden of onderwerpen.
Hou die bij je zodat je die gemakkelijk kunt aanvullen.

Blogstuff
Gebruik bijvoorbeeld het programma “Evernote”. Ik heb hier een speciaal notitieboek in gemaakt: “BlogStuff”.
Deze heb ik genummerd. Ik zit nu op de 64 steekwoorden.

Uitwerken
Werk nu de eerste 10 steekwoorden uit. Je hebt dan 10 Blogs en kun je 10 weken verder.
In de vijfde week ga je de volgende 10 steekwoorden uitwerken. enzovoort.Je bent nu al 25 weken verder.

Misschien dat deze structuur  je helpt!?
Gebruik je een andere structuur? Geef een reactie

10 dingen die succesvolle mensen nooit meer doen

“Een ezel in het algemeen stoot zich nooit meer aan dezelfde steen”, is een goed Nederlands spreekwoord.
In de dagelijkse praktijk echter komen we echter zelf vaak tot een andere conclusie. “Nu heb ik toch weer…..!”

Als er iets mis gaat is dat een waardevolle les. Een les die we ter harte moeten nemen. Als er iets is waar we van kunnen leren, dan is het wel van onze fouten en natuurlijk die van anderen.

1) Iets wat niet werkt toch weer opnieuw doen
Of het nu een oude baan is of een verbroken relatie, het is gestopt vanwege een goede reden. meestal is er een goede rede. Verwacht niet dat als je hetzelfde doet, je andere resultaten gaat krijgen.

2) Doe niets, wat je laat zijn wat je niet bent
Bij alles wat we doen, kunnen we ons afvragen; “waarom doe ik dit?”, “kan ik dit wel?” “ben ik er geschikt voor?”, “past het bij me?”, “zal ik dit altijd willen blijven doen?”. Als het antwoord op een van deze vragen Nee is, dan moet je wel een erg goede reden hebben om er mee door te gaan.

3) Probeer nooit een ander te veranderen
Als je je realiseert dat je nooit iemand kan dwingen om iets te doen, kun je beter anderen de vrijheid geven om zelf te ervaren wat de consequenties zijn. Als je dit toepast, ervaar je ook je eigen vrijheid.

4) Denken dat je het iedereen naar de zin kunt maken
Wanneer je in de gaten hebt dat je niet iedereen tevreden kunt stellen, kun je beginnen je leven in te delen met de intentie om de juiste mensen om je heen te zoeken. Dat leeft veel rustiger en doelmatiger.

5) Kies voor de korte termijn in plaats voor de lange termijn
Succesvolle mensen begrijpen dat het een stap voor stap aanpak nodig heeft om te slagen. Dit kan soms erg frustrerend en pijnlijk zijn. Volhouden is een schone deugd en levert meer op onderweg.

6) Mensen vertrouwen die foutloos lijken
Voor ons is het normaal om aangetrokken te worden door mensen en dingen die foutloos en succesvol zijn. Hier moeten we altijd naar op zoek zijn. Zoek de mensen op die geweldig zijn in wat ze doen. Kijk naar de resultaten en niet naar de woorden. Maar gun die mensen hun fouten. De wereld is immers niet perfect. Wees er eerlijk en open over. Van fouten leer je immers.

7) Je focus op het grote plaatje verliezen
We functioneren beter als we het grote plaatje kennen. Als we weten waar de weg naar toe gaat. Allerlei elementen op de weg er naar toe zijn er onderdeel van. Dit is er een om je elke dag te herinneren.

8) Vergeten goed onderzoek te doen
Hoe goed het er ook aan de buitenkant uitziet, het is altijd goed rond te kijken en te vragen naar diepere en uitgebreidere informatie over een onderwerp. Ook al beoordelen we vaak iets op het eerste gezicht, kan achter de schermen er veel mis zijn.

9) Zich zelf slachtoffer voelen
Succesvolle mensen vragen zichzelf altijd af wat hen gebracht heeft waar ze op dat moment zijn.
Ze hebben zelf het stuur in handen en kunnen zelf bijsturen. Wat is het precies wat ik anders kan doen, anders kan zeggen? Welke acties heb ik gedaan en wat moet ik anders doen?

10) Vergeten dat je innerlijke leven bepaalt
In tijden van succes lijkt het soms allemaal om uiterlijk te gaan. Maar goed leven heeft weinig te maken met de uiterlijke omstandigheden. Hoe je je van binnen voelt is wat telt. We zijn gelukkig als we onze innerlijke wensen kunnen vervullen.

Iedereen maakt vergissingen, ook de succesvolle collega’s onder ons. Als je blijft streven om het steeds beter te doen is een van de basis elementen de gemaakte fouten niet opnieuw te maken. Het doorbreken van patronen die je niet helpen is dan van grote waarde voor je.

Leer van je fouten en die van anderen en pas toe dat je het de volgende keer anders doet. Fouten maken is niet te voorkomen.  Het laat zien dat je in beweging bent, dat je aan het groeien bent. Onze taak, in zaken doen en het gewone leven is te observeren wat fouten zijn en ze nooit meer te herhalen.

Henk van Dijk
Juni 2014

 

Waarom een “elevator pitch”?

“Wat doe jij voor je vak?

Als je aan een therapeut vraagt “wat doe je“? Dan is er veel kans dat hij of zei antwoord; “ik ben Fysiotherapeut” of “Ik doe Shiatsu”! En daarmee is het gesprek klaar. De persoon waarmee je praat gaat dan vaak niet vragen;” wat is dat precies“? En dus is het gesprek klaar.

Net als de ambtenaar, denken therapeuten dat veel mensen we deze container-begrippen direct snappen. Niets minder is echter waar. Om een gesprek op gang te brengen, is het leuker om te beginnen met iets als; “Ik help mensen die hun gezondheid verloren hebben om die gezondheid weer terug te vinden” enzovoort. Op die manier heeft je gesprekspartner weer een reden om een vraag te stellen.

Met een elevator pitch breng je aan anderen over wat je doet en waarom je dat doet.
Om mensen nieuwsgierig te maken, voor je te interesseren voor product of dienst of om jezelf daadkrachtig te presenteren.

Wat is een elevator pitch? 
Wikipedia:
A short summary used to quickly and simply define a product, service, or organization and its value proposition.The name “elevator pitch” reflects the idea that it should be possible to deliver the summary in the time span of an elevator ride, or approximately thirty seconds to two minutes.

Dit zijn de belangrijkste kenmerken van een elevator pitch:

  • een korte beschrijving van je bedrijf, product of dienst
  • begrijpbaar voor zowel een 12- als 65-jarige
  • geeft antwoord op wat je praktisch doet en voor wie je dat doet
  • geeft inzicht in hoe je waarde, voordeel en kwaliteit levert aan je cliënten

Waarvoor heb je een elevator pitch?
Een elevator pitch heb je niet alleen maar voor ‘verkoopgesprekken’. Denk bijvoorbeeld ook aan:

  • Kennismakingen
  • Netwerkbijeenkomsten
  • Sollicitatiegesprekken
  • Website (homepage)
  • Profielen op sociale netwerken
  • Offertes
  • Investeringsrondes
  • Telefoongesprekken

 
Hoe maak ik mijn elevator pitch?
Om te komen tot jouw eigen elevator pitch is het goed een antwoord te vormen op onderstaande 5 kernpunten van de elevator pitch:

1. Wie wil je helpen met je  product of dienst? voor wie is jouw dienst of product bedoeld?
2. Beschrijf het probleem waar je een oplossing voor bied, waar jouw cliënt  een oplossing voor zoekt
3. De oplossing die je daarvoor hebt  is dus jouw dienst of jouw product
4. De opbrengst van je oplossing, dus wat is  de meerwaarde van jouw product voor jouw cliënt, wat krijg hij of zij ervoor?
5. Waarom doen we wat we doen? Wat is je reden waarom je doet wat je doet
 
Tips bij het maken van je eigen elevator pitch

    1. Vorm een antwoord op de voorgaande 5 kernpunten en schrijf deze op.
    2. Probeer een samenhangend verhaal te maken.
    3. Bedenk voor wie je schrijft en met welk doel. 
    4. Denk na over of en hoe je je verhaal kunt aanpassen aan de situatie van de ontvanger. 
    5. Speel in op actualiteiten, behoeften of ervaringen dat maakt je verhaal krachtiger
    6. Spreek je over wat je zelf wilt Verkopen of wat de ander koopt of krijgt?
    7. Vermeld waar je trots op bent en waar je regelmatig complimenten voor krijgt en verwerk dit in je verhaal!
    8. Graag zien mensen in de elevatorpitch terug waarin je echt het verschil maakt, waarin echt je onderscheidend vermogen ligt.
    9. kom snel tot de kern en maak geen lang betoog heeft met veel ruis.
    10. Top Tip: Eerst vrijuit je pitch schrijven, gewoon lekker uit de pen laten vloeien en dan steeds meer strepen en echt de essentie eruit filteren. In 3 zinnen moet de elevator pitch gevat zijn.
    11. En dan veel oefenen om het vlot te gebruiken!

Vraag? Wat is jouw elevator pitch?

Deel hieronder in de reacties jouw elevator pitch, dan help ons een beeld te vormen van jouw missie in de wereld en hoe je dat doet!

www.businessacademievoortherapeuten.nl

juni 2014 Henk van Dijk